وسوسه‌ای که ممکن است به قیمت جانمان تمام شود | مثلث خطر صورت کجاست؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۱۳ تیر ١۴٠٣) | افزایش دو تا چهاردرجه‌ای دما در سطح استان حوالی یک استخر پرماجرا | روایت شهرآرانیوز از چالش‌های مربوط به بوستان کوهسنگی پیش‌بینی حضور بیش از ۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۳ اهدای ۴۰ هزار بسته معیشتی به محرومان خراسان‌رضوی به‌مناسبت چهلم شهدای خدمت شهید رئیسی ویترین خدمت به محرومان بود آمادگی بیمارستان شهید کامیاب مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حرم امام‌رضا(ع) استعمال سالانه بیش از ۲۰ پاکت سیگار فرد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌دهد «گیسو»؛ یوزپلنگ جدید در پارک ملی توران ۶ نکته کاربردی که در خرید سیسمونی باید رعایت کنیم ماه خودمراقبتی: بیدارکردن توانایی بالقوه افراد برای مراقبت از خود اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق آینده‌ساز | سه میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اوقات گران‌قیمت فراغت | چطور کلاس‌های تابستانه ارزان پیدا کنیم؟ راز تیغ زنی مامور قلابی از دلالان ارز خیابان امام خمینی(ره) مشهد سفر به مشهد گران‌تر از قبل شد! در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان تغذیه در مشهد مطرح شد: ۵۰ درصد بیماری‌ها با رژیم غذایی مرتبط هستند بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی قرار گرفتند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

علائم و چگونگی درمان «تب دنگی» | مبتلایان از مصرف پروفن و ژلوفن خودداری کنند

  • کد خبر: ۲۳۷۰۸۵
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
علائم و چگونگی درمان «تب دنگی» | مبتلایان از مصرف پروفن و ژلوفن خودداری کنند
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به علائم بیماری تب دنگی و چگونگی شناسایی و درمان آن گفت: افراد در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند؛ چراکه شدت بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فرشید رضایی اظهار کرد: برگزاری دوره آموزشی درباره تب دنگ برای خبرنگاران بسیار مهم است؛ چراکه دانش خبرنگاران حوزه سلامت درباره این بیماری مهم است. برخی بلاگر‌ها و برخی پزشکان نسبت به تب دنگی اطلاع‌رسانی می‌کنند که اغلب موارد غلط است.

وی با بیان اینکه ۶ میلیون نفر در سال گذشته میلادی به تب دنگی مبتلا شدند، گفت: عمده موارد ابتلا در آمریکای جنوبی بود. کشور‌هایی مثل پاکستان و هندوستان به تب دنگی مبتلا هستند و کشور امارات نیز در سال گذشته به این بیماری مبتلا شد. میزان ابتلا به این بیماری در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به کل موارد ابتلای سال گذشته بیشتر است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه پشه آئدس در برخی از کشور‌های اروپایی نیز وجود دارد، گفت: کشور انگلستان نسبت به شیوع تب دنگی هشدار داده و بیشتر موارد ابتلای این کشور را نیز مسافران هندی تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت‌های سفر و رفت‌وآمد، با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سفر وجود ندارد، گفت: محدودیتی وجود ندارد، اما در صورت سفر به استان‌های در معرض خطر باید نکات ضروری مانند پوشیدن جوراب، پوشیدن لباس آستین‌بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات را رعایت کنند. اگر یک فرد به استان‌هایی که امکان گزش وجود دارد، سفر کند، یک هفته پس از بازگشت از سفر در منزل بماند. رعایت نکات بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگ را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

رضایی با بیان اینکه بسته‌های آموزشی برای سه گروه مختلف را تنظیم کرده‌ایم، گفت: مسافران، کادر درمان و خبرنگاران ۳ گروهی هستند که بسته آموزشی برای آن‌ها تعریف شده است. مسافران کشور‌هایی مانند امارات و تایلند باید نسبت به نکات خودمراقبتی آگاه باشند و باید بدانند برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی و گزش این پشه، چه نکاتی را رعایت کنند. بیماران باید بدانند که در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند؛ چراکه شدت بیماری را افزایش می‌دهد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه مبتلایان به این بیماری اغلب علائم ندارند، گفت: اغلب بیماران دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند؛ به عبارت دیگر، حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند. علائم این بیماری استخوان‌درد شدید و تب است. میزان مرگ‌ومیر این بیماری نیز حدود یک درصد است.

رضایی با بیان اینکه افراد در صورت ابتلا به تب به‌تنهایی، لازم نیست به پزشک مراجعه کنند، گفت: این افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند یا با پزشک خانواده خود تماس بگیرند. کاهش تب پس از یک هفته نمایان می‌شود. افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگی مطلع شوند. درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروزیافته انجام می‌شود.

وی درباره درمان تب دنگی و پرهیز‌های غذایی در این بیماری نیز گفت: مصرف مایعات و سوپ بسیار اهمیت دارد؛ اما از خوردن نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه باید خودداری کرد. همچنین مصرف سبزیجات برای بیماری تب دنگی حائز اهمیت است.

رضایی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره میزان شدت بیماری در صورت تکرار ابتلا نیز گفت: چهار مدل پشه شناسایی شده که سبب بیماری می‌شود. برخی کشور‌ها دارای چهار نوع ویروس هستند و برخی کشور‌ها فقط یک نوع ویروس دارند. اگر یک نفر به یک نوع ویروس مبتلا شود تا پایان عمر به آن ویروس مبتلا نمی‌شود، اما کشور‌هایی مانند برزیل که هر چهار نوع ویروس را دارند این امکان وجود دارد که به انواع دیگر این ویروس مبتلا شوند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره خبری مبنی بر وجود یک معجون جادویی برای تب دنگ در شبکه‌های مجازی، گفت: چنین‌مواردی کذب است و چنین‌معجونی وجود ندارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->